6 sie 2015

Am I a photographer?

Hej! Dzisiejszy post jest poświęcony dla tych, którzy uwielbiają robić zdjęcia, ale nie dysponują "profesjonalnym" sprzętem, tylko telefonami komórkowymi czy cyfrówkami. Nie dajcie sobie wmawiać, że sprzęt ma największe znaczenie. Owszem, lepsza jakość, samodzielne ustawienie ostrości to wielkie plusy, ale trzeba sobie jakoś radzić i bez tego. Nauczycie się (haha, no nie, jak to brzmi) dziś, że da się dobrze fotografować takimi sprzętami i czasami takie fotografie wychodzą ciekawiej, ładniej, estetyczniej. Jak radzić sobie ze sprzętem niskiej jakości? Czy 10 Mpx wystarczy, żeby dorównać lustrzance? Dowiecie się w tym poście. Zachęcam do dalszego czytania :) Wielu z Was pewnie marzy o dobrym i profesjonalnym sprzęcie. Ale uwierzcie, jeśli ktoś nie potrafi robić ładnych zdjęć cyfrówką, to niech nie myśli, że to samo z siebie się zmieni. Trzeba nad tym pracować. Jak? Przez ćwiczenia. Trzeba baaaardzo dużo "pstrykać" zdjęć. Słuchać porad innych, inspirować się zdjęciami z internetu, uruchomić wyobraźnię. Jeśli trafia Ci się krytyka, posłuchaj osoby, która wie więcej, a nie obrażaj się. To co innego, niż hejty, hejty odłóż na bok.



PORADNIK
Moim ulubionym efektem w tych "zaawansowanych" aparatach jest efekt rozmycia tła, kiedy robimy portretowe zdjęcie. Cyfrówka jest raczej przystosowana do podróżowania (wiem, dziwne, ale może zrozumiecie, ja tak po prostu piszę) czyli do wszystkich sytuacji. Dlatego robiąc nimi portret, tło będzie widoczne. A oto pierwszy trik (do którego doszłam powoli, powoli, sama). Jeśli chcemy, żeby tło było "rozciapciane" (nwm skąd biorę te słowa), zróbcie zdjęcie z daleka na maksymalnym zoomie (optycznym). W moim aparacie powstaje obraz powiększony 3,3 raza. Zobaczycie różnicę :) Jedynym minusem jest to, że obiekt w tle "zmienia" wielkość na kadrze. Jak dla mnie lepszym sposobem jest fotografowanie z zoomem :)



Tak, więc moje rady:
- wykorzystaj wszystkie zalety aparatu (jest lekki - zabieraj go na wycieczki, nie zużywa dużo baterii - fotografuj jak najczęściej);
- myśl pozytywnie;
- staraj się;
- zdjęcia rób jak najczęściej;
- patrz, jakie zdjęcia robią inni i próbuj doskonalić swój warsztat;
- zabieraj na zdjęcia modela/modelkę, w taki sposób eksperymentujesz z różnymi ujęciami, a nie robisz tylko zdjęcia kwiatkom;
- bierz udział w konkursach, może wygrasz kiedyś lepszy sprzęt :)
- wykorzystaj zoom, żeby rozmazać tło bardziej
- przed zdjęciami wszystko zaplanuj, ale zostaw też chwilę pomysłów dla stojącej przed obiektywem osoby
- przyjmuj krytykę jako poradę, a nie naganę.
- uchwyć na zdjęciu chwilę (przydadzą się zdjęcia seryjne)



To chyba wszystkie rady. Pamiętaj, że to wyłącznie zależy od Ciebie, jakie zdjęcie zrobisz. Podejdź do tematu spokojnie, pomyśl, co chcesz osiągnąć na sesji/robiąc zdjęcie. Mam nadzieję, że te skromne rady chociaż trochę Wam pomogą! Przy okazji polecam bloga mojej koleżanki, Pauliny, która robi świetne zdjęcia, zapraszam Was na jej bloga :) byPaolkaBlog

78 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia czym je robisz ? Zapraszam do mnie będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie chociaż komentarz ;)
    Mój blog! - klik

    OdpowiedzUsuń
  2. śliczne zdjęcia !

    obserwujemy?
    http://dezmansowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale piękne zdjęcia *.* :)
    http://everything-by-me.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. śliczne zdjęcia.
    Może obserwacja ? odewzij się u mnie.
    http://pantofelekkk.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. przepiękne zdjęcia!!!
    Obserwuję i zapraszam do mnie: http://thewomenlife.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. staram się wykorzystywać te rady.
    zdjęcia są prześliczne!
    na bloga koleżanki też wpadłam.
    buziaki:*


    luczijka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Masz bardzo ładny wygląd bloga jak i zdjęcia:) kliknęłam w linki tak jak prosiłaś :)

    Mogłabym prosić o klikniecie TUTAJ KLIK ? lub u mnie w ostatnim poście?

    Zapraszam
    Blog KLIK

    OdpowiedzUsuń
  8. Też używam tego triku na rozmyte tło :D Świetne zdjęcia!

    niktniewidzi.blogspot.com (KLIKNIJ TUTAJ)

    OdpowiedzUsuń
  9. cudowne zdjęcia ♥♥
    http://eunikovakinga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. masz rację, żeby robić dobre zdjęcia trzeba przede wszystkim dużo ćwiczyć! :)
    blog: optymistka. | konkurs u mnie ♡

    OdpowiedzUsuń
  11. Ladne zdjęcia. Masz rację ze lepszy sprzęt nie uczyni od razu naszych zdjęć wspaniałymi. Trzeba czytać instrukcje i próbować i uczyć się na błędach. ;)
    nataliapfotografia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetne porady :)

    http://mikijiu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Kurczę, śliczne są te zdjęcia :) naprawdę :) i tak jak mówisz - jeśli ktoś nie ma ręki do fotografowania to nawet sprzętem za kilka tysięcy nie zrobi dobrych zdjeć.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja sama nie posiadam jakiegoś super sprzętu, ale staram się wyciągnąc ile się da z tego co mam.
    Zapraszam do słoiczka z miętą KLIK

    OdpowiedzUsuń
  15. super blog!

    follow?
    http://fashionlikealife.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny poradnik. Ja męczyłam się długo z cyfrówką, jednak nie spełniała moich hmm... wymagań? Teraz mam 'luszczankę' i dużo lepiej mi się robi zdjęcia. Zbierałam chyba z 3 lata :)

    + obserwuję
    http://zyj-z-pomyslem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Spróbuje sztuczki z zoomem zobaczę czy mój aparat zrozumie o co mi chodzi... ;)
    Pozdrawiam
    Randa
    Sznurki w Pudełku w piwnicy
    Mustang u Zorzy porannej

    OdpowiedzUsuń
  18. Jesteś niesłowna, lub po prostu lubisz oszukiwać ludzi. Zauważyłam tylko jeden polecony blog, gdzie sześć pozostałych, najpierw prosisz o klikanie, składasz obietnice, a potem wystawiasz ludzi. Trzeba było napisać że zależy Ci tylko na klikach i nic poza tym. Bo są ludzie którzy liczyli na polecenie, ale widać widać osoba taka jak ty nie musi nic. Będzie z ciebie dobry polityk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie, to.jest blog mojej koleżanki, a linki do wybranych blogów stawię jutro, zapomniałam o nich napisać :) ale dobrze, że mi przypomnialaś. nie jestem oszustem i linki wstawię na pewno. i nie wszyscy politycy są tacy.

      Usuń
  19. Śliczne są te zdjęcia! Przedstawiłaś nam tu dobre rady, jakimi powinni się kierować początkujący fotografowie natury :)
    http://rikaa-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Ale super poradnik :*
    http://sapphireblog1.blogspot.com/ -----> Zaobserwuj ♥

    OdpowiedzUsuń
  21. To prawda, wcale nie potrzeba profesjonalnego sprzętu żeby robić dobre zdjęcia. Czasem wystarczy tylko nieco wyobraźni i pomysłu :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo ciekawe rady! Fakt, nie potrzeba drogiego sprzętu, bo robić ładne zdjęcia :)

    NOWY POST NA FABRYCE MIĘTY KLIK! :))

    OdpowiedzUsuń
  23. Dla mnie odkrycie tej "sztuczki" z zoomem było prawdziwym przełomem :D

    adgam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja zdjęcia robię telefonem komórkowym i na jakość nie narzekam :) wiadomo, że profesjonalny aparat byłby lepszy, chociaż nie jest mi to potrzebne, bo jakoś bardziej się fotografią nie interesuję. Śliczne zdjęcia!
    Arleta!

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedy jeszcze nie zepsułam mojej cyfrówki zdjęcia mnie zadowalały i nie narzekałam, ale teraz jestem jeszcze bardziej szczęśliwa gdy mam moje "lustro" ;D. Śliczne zdjęcia i cudny motylek :)

    zapraszam http://by-paolka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. świetny blog :) Obserwacja za Obserwacje? x

    zapraszam http://agatabasiak.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Od zawsze wiedziałam, że dobry sprzęt nie jest gwarancją idealnego ujęcia. Ważniejsze od jakości fotografii jest kreatywność, pomysłowość i dobre ujęcie. Bardzo fajna notka. :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie xx
    Sztuka parzenia herbaty [KLIK]

    OdpowiedzUsuń
  28. Wow, te zdjęcia wyszły Ci naprawdę bardzo dobre :)

    http://crafty-zone.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. świetny blog :) Obserwacja za Obserwacje? x

    zapraszam http://agatabasiak.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  30. świetny poradnik! Właśnie niedługo kupuje swoją własną pierwszą lustrzanke to przyda mi się!
    _____________
    dodaje sobie twój blog do zakładek i będę wpadać często!
    chciałabym również zaprosić cię do siebie na ✿♡na queenxfangle.blogspot.com
    ♡✿

    może mój blog też ci przypadnie ♡

    OdpowiedzUsuń
  31. rady są mega przydatne! :)
    sama póki co pracuję na cyfrówce, zdjęcia nie są jakieś mega jakości, ale liczy się pomysł
    pozdrawiam ^^
    Miooodziablog-klik <3

    OdpowiedzUsuń
  32. Przepiękne zdjęcia, ślicznie wyglądasz :)

    Kochana mam prośbę. Poklikasz w linki w TYM POŚCIE ?
    Bardzo mi pomożesz :* Z góry ślicznie dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Robisz cudowne zdjęcia, najbardziej podoba mi się to pierwsze :)
    Obserwuję.

    matrelsy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  34. To nie jest hejt! Z góry uprzedzam bo ludzie bywają przewrażliwieni :)
    Chodzi mi głównie o "rozciapciane tło" jak to ujęłaś. Sposób z zoomem w sumie też jakiś jest, chociaż obawiam się, że na dłuższą metę może okazać się on wadliwy. Rozmycie tła za obiektem to nic innego jak mała głębia ostrość, a ta jest ściśle związana z wartością używanej przysłony. Nie wiem na jakim sprzęcie pracujesz ale jeśli posiadasz lustrzankę cyfrową to koniecznie zacznij bawić się manualnymi ustawieniami aparatu. Przysłona (czyli otwór przez który światło pada na matrycę) decyduje o tym ile światła wleci do aparatu i jaka będzie głębia ostrości. Im mniejsza przysłona ( w kitowych obiektywach 3.5) tym więcej światła i mniejsza głębia ostrości, czyli bardziej zamazane tło. Im większa przysłona (np. 16) tym mniej światła ( wiadomo, że trzeba w tedy wydłużyć czas lub zwiększyć ISO żeby zdjęcie było poprawnie naświetlone) ale za to duży obszar pozostaje ostry (przydaje się właśnie do fotografii krajobrazów).
    Mam nadzieję, że jakoś pomogłam i polecam poszukać w internecie jakiś artykułów na temat podstaw fotografii bo pomimo bardzo dobrych chęci i podejścia zauważyłam dużo braków :) Ale braki są po to żeby je eliminować i rozwijać się dalej, więc życzę Ci jak największych sukcesów! :D

    http://czernikfoto.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli przeczytałabyś posta, wiedziałaby, że mowa o kompaktach :D ale dzięki za radę!

      Usuń
    2. Ups, no racja, jakoś się zagubiłam w tym poście :D No nic, to mam nadzieję, że przyda Ci się ta wiedza na przyszłość :*

      Usuń
  35. Przecudowne zdjęcia! Naprawdę nie trzeba super, nowego i dobrego sprzętu, aby robić świetne zdjęcia :) Genialny post. Oby więcej takich.

    Pozdrawiam ♥,
    yudemere

    OdpowiedzUsuń
  36. Piękne zdjęcia, masz talent!!!
    Obserwujemy? Ja już :)
    Zapraszam

    heartsofteenagers.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. Super foty :) Też lubię rozmazane tło na totkach :)

    http://myworldbykala.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  38. Śliczne te zdjęcia! Nadajesz się na fotografkę, to na pewno! :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*

    http://artistically-immediately.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. Wow! Świetne zdjęcia. Musze sobie wziąść te porady do serca :D Patrząc się na inne blogi musze przyznać ze przede mną jeszcze dużo pracy do perfekcyjnych zdjęć :)

    Zapraszam na nowy post :)
    http://simdayblog.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  40. Ahhh, uwielbiam twoje zdjęcia <3
    Pozdrawiam i mam też ogromną prośbę. Dzisiaj zaczęłam swoją pierwszą współpracę z Dresslink. Mogłabyś poklikać w linki? :)
    Zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetne rady! Z pewnością z nich skorzystam przy kolejnym robieniu zdjęć. :)

    Pozdrawiam, http://iamangelikaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Genialny poradnik i niesamowite zdjęcia!
    Obserwuję :))
    Julia's Secret KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  43. jakie wspaniałe zdjęcia! zuroczyły mnie
    potrzebuję Twojej pomocy, czy klikniesz w linki shein tutaj??

    http://fashionelja.blogspot.com/2015/08/boho-and-chic.html
    i w poprzednim poście

    OdpowiedzUsuń
  44. genialne zdjęcia :D
    zapraszam do siebie a jeśli się spodoba zachęcam do obserwacji : http://bbypattie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  45. Świetny i mega przydatny post ;))
    Zgadzam się, że żeby robić dobre zdjęcia wcale nie potrzeba profesjonalnego sprzętu. Jednak teraz jest na odwrót - ludzie najpierw kupują sprzęt bez żadnej wiedzy, a dopiero potem zajmują się nauką fotografii...
    Piękne zdjęcia!

    justsayhei.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  46. Świetny post, ja jakieś dwa lata temu postanowiłam, że zacznę rozwijać się kierunku fotografii i portretów dlatego zakupiłam sobie lustrzankę Canona, a potem obiektyw portetowy, ale sama na to wszystko musiałam uzbierać więc troszkę mi czasu to zajęło :)
    Pozdrawiam i zapraszam serdecznie:
    >mój blog KLIK<

    OdpowiedzUsuń
  47. Porady są naprawdę pomocne i na pewno wykorzystam je w przyszłości :)
    yelloow-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  48. nie wiedziałam że aż tak można wycisnąć nawet z najgorszego aparatu + śliczne zdjęcie filmymarzen.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  49. Zdjęcia rewelacyjne!
    Jesli chcesz byc ze mna od samego poczatku to bedzie mi bardzo milo,wlasnie zaczynam swoja przygode z blogiem wiec przyda sie wsparcie :) Zapraszam. http://anonynovelty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  50. Idealnie pokazałaś, że nie trzeba mieć drogiego sprzętu, żeby robić piękne zdjęcia
    She Imagination - kliknij

    OdpowiedzUsuń
  51. świetne zdjęcia i rady !

    http://anicix.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  52. Twoje zdjęcia są naprawdę ładne ;D Nareszcie znalazł się ktoś, kto zwraca uwagę na jakość, a nie na cenę ;P

    www.threecatsproject.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  53. Mega zdjecia. lubie fotografie. a najlepiej jak ktos mi robi ;>

    Zapraszam do obserwacji ; flarri.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  54. Zapraszam na mojego bloga - z innej bajki, bo jest on o mnie, taki ..internetowy 'pamiętnik' - wyrzutnia wszystkich myśli dręczących, miłych itp.
    Dopiero zaczynam, ale z czasem może się spodoba..?

    http://wszystkoinic4567.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  55. Bardzo ciekawy poradnik. Ja mam od kilku lat dość dobry aparat, ale nigdy nie przykładałam uwagi do tych wszystkich opcji, a tak zaciekawiłaś mnie i chyba w nim "posiedze" :D. Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  56. Super poradnik , świetne zdjęcia ;)

    http://poozytywna96.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  57. "Im więcej sprzętu tym mniej talentu" - tak można by podsumować osoby które wywyższają się tylko ze względu na to, że mają lepszy sprzęt. A tak na prawdę zdjęcie powstaje najpierw w umyśle i oczach fotografa a aparat tylko "łapie" ten obraz :)

    Świetny post :)
    Obserwuję i liczę na rewanż :)
    http://messmarii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  58. fajne zdjęcia, ciekawy blog ;) fajne posty :)

    http://r-ozalia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  59. Super post i śliczny blog. Czy mogłabyś poklikać w linki w ostatnim poście? Byłybyśmy bardzo wdzięczne, pisz u nas a odwdzięczymy się czym chcesz:) http://fashiongllam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  60. Zdjęcia są przepiękne :) ale do takich zdjęć trzeba mieć oczywiście odpowiedni sprzęt , sam talent i umiejętności nie wystarczą :)
    slodkieslodkieczary.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  61. wow ! niesamowite zdjęcia ci wychodzą i świetne porady, myślę, że je wykorzystam z moim nikonem :))

    nutellaax.blogspot.com [KLIK]

    OdpowiedzUsuń
  62. Ja posiadam cyfrówkę i uważam, że jeśli się chce to zdjęcia dorównują tym zrobionymi przez lustrzankę. Po za tym lepszymi aparatami klikasz przycisk i zdjęcie zwykle wychodzi ładne, a to nie oto chodzi. Trzeba się natrudzić :)

    Mój blog CLICK

    OdpowiedzUsuń
  63. Ja nie mam lustrzanki a jednak myślę że zdjęcia złe nie wychodzą :)
    http://official-patty.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  64. Dziękuje za komentarz na moim blogu :) ja kiedy nie miałam lustrzanki, nagrywałam filmy na youtube i robiłam zdjęcia na bloga telefonem, nikt potem nie mógł w to uwierzyć że takie ładne zdjęcia robił telefon :) tak jak napisałaś, trzeba wiedzieć jak;)
    BLOG-KLIK

    OdpowiedzUsuń
  65. Też uwielbiam zdj z rozmytym tłem :O

    http://poprostumalvy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  66. Świetne zdjęcia.
    http://modoemi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  67. śliczne zdjęcia!

    obserwuje
    true-less.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  68. Kocham zdjęcia w tym stylu !
    Obserwuję i mam nadzieję, że się odwdzięczysz ;)
    http://rubik514.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  69. Twoje rady bardzo mi się przydały i z pewnością wykorzystam tego zooma :D

    http://klaudyna-life.blogspot.se/

    OdpowiedzUsuń
  70. Piękne robisz zdjęcia naturze, normalnie się zakochałam ! Niestety sztuka fotografii polega na ciągłym doskonaleniu się. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń